"Petite mom in this big world"
ENTRY• Archive• LINKIES• Quotes

Why don't you eat your octopus ? :')
Monday, 21 October 2013 • 15:19 • 2 comments
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم



Assalamualaikum wbt.
Dah tengok vid kat atas tu ? Sedih kan ?
Allah SWT tidak melarang kita daripada makan makanan yg halal di makan termasuklah haiwan seperti ikan, udang, ayam, daging lembu, daging kambing & etc. Yang penting, bila menyembelih hendaklah tidak menyeksa binatang itu. Seperti bila menyembelih lembu @ kambing haruslah menggunakan pisau yg tajam dan putus urat marih setelah disembelih.

Dialog budak tu dgn ibunya ( in BM )

Anak: Okay ?
Ibu   : Okay, sekarang mkn sotong tu.
Anak: Okay. Sotong ni bukan sotong betul kan ?
Ibu   : Tak.
Anak: Jd ia x b'cakap dan tidak mempunyai kepala kan ? Jadi mana kepalanya ?
Ibu   : Ia tak ada kepala. Sotong ni dah kena potong, yg ni saja tinggal.
Anak: Oh. Jadi kepalanya ada di laut ?
Ibu   : Ia ada di pasar ikan.
Anak: Jadi ada org potong kepalanya ? Mcm ni ?
Ibu   : Ya.
Anak: Kenapa ?
Ibu   : Supaya kita boleh makan sotong tu.
Anak: Tapi, kenapa ?
Ibu   : Supaya kita boleh makan. Mereka potong sama mcm ayam.
Anak: Huh ? Ayam ? Tiada siapa yg makan ayam !
Ibu   : Tiada siapa yang makan ayam ?
Anak: Mereka adalah haiwan :)
Ibu   : Jadi skrg, makan kentang kamu.
Anak: Hanya kentang dan nasi.
Ibu   : Ya.
Anak: Sotong tu haiwan. Semua tu haiwan. Ikan itu haiwan, sotong itu haiwan, ayam itu haiwan, lembu itu haiwan, khinzir itu haiwan.
Ibu   : Ya.
Anak: Jadi, bila kita mkn haiwan, mereka mati !
Ibu   : Benar.
Anak: Kenapa ?
Ibu   : Supaya kita boleh makan syg.
Anak: Tapi kenapa mereka harus mati ? Saya tak suka mereka mati. Saya suka apabila mereka berdiri dgn kaki mereka dan gembira.
Ibu   : Baiklah. Jadi lepas ni kita tak payah makan daging lg, okay ?
Anak: Okay. Mereka adalah haiwan. Kita seharusnya menjaga, bukannya makan mereka.
Ibu   : Benar, anakku. Makan nasi dan kentang kamu.
Anak: Okay. Kenapa ibu menangis ?
Ibu   : Ibu tak menangis. Ibu tersentuh saja.
Anak: Jadi saya buat perkara baik ?
Ibu   : Sekarang kamu makan. Tapi tak payah risau tentang makan sotong itu, okay ?
Anak: Okay.

:: Tersentuh jga tgk gelagat budak tu :') Nak tgk view vid ni yg lebih okay ? Klik SINI .




PASTFUTURE
Petite Mom

Hello! I'm NorSalihah. Petite mom to my fav daughter and having petite family in this big world. Having a bless marriage with my fav husband. This is my own blogskin coding. Gonna make another design for free.


Petite Family
Married to my love, Azizul Ghani. Mom to my dear daughter, Raudhatul Jannah