If I'm wrong, educate me. Don't belittle me.


Its Healthy Food, Not Diet Food
Write by Mrs NorSalihah on Tuesday, 23 September 2014 | 0 comments

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم




Assalamualaikum wbt dan hye semua =D
Okay, kali ni sy nak bebel tentang pemakanan pula. Entry sebelum ni pun sy ada sentuh tentang pemakanan yg sihat. Ya, sy bukanlah pakar pemakanan tetapi disini sy nak kongsi apa yg sy tahu. Ilmu ni luas, semua org blh belajar. Tak payah nak tengok darjat, kdg x payah pun guna wang ringgit untuk belajar. Yang penting, USAHA. Oh ya, one more important thing. Apa yg sy share ni, sy rujuk tau. Tgk dr google ja. hehe.

Seperti tajuk entry sy kali ni, "Its Healthy Food, Not Diet Food". Faham betul2 ayat tersebut. Hehe, zaman sekarang dinasihatkan supaya semua org dalam dunia ni mengambil makanan yg sihat. Boleh saja kita makan makanan seperti coklat, ayam, tenusu. Tetapi, perlulah bersukat. Rujuk piramid makanan. 


Ramai yg salah anggap cara diet yang betul. Diet bukan bermakna langsung tidak makan ataupun terms org zaman sekarang iaitu 'ikat perut'. Diet yang betul adalah dengan memakan makanan yg sihat, makan dengan kuantiti yg tertentu. Diet bukan sahaja berkait dengan makanan, kita perlu melihat dr pelbagai aspek seperti bersenam dan byk lagi.


Exercise Regularly - Okay, bukan sahaja dr aspek makanan, anda juga perlu bersenam. 3 kali seminggu sudah mencukupi. Cuba atur masa anda. Pakai pakaian yang sesuai sangat penting semasa bersenam. Jangan lupa kasut yg anda gunakan, ia juga amat penting.

Eat Healthy - Makan makanan yg sihat, dan bukan berdiet sehingga langsung tidak makan. Ingat, badan memerlukan makanan untuk tenaga. Jika badan tidak bertenaga, semua pekerjaan akan tergendala.

Reduce Stress  - Kurangkan stress. Kenapa? Apa kaitannya dengan diet yang sihat? Apa kaitannya dengan hidup yg sihat? Org yg terlalu memikirkan berat badannya akan mengakibatkan stress. Stop think "aku gemuk?" , "aku takut nnt baju tak muat?" and others yg sewaktu dengannya. Stop thinking like that. Anda focus dan do it slowly, tak payah nk rush bila nk body yg cantik. Yang penting, anda
sihat. 

Drink Plenty of Water - Last but no least, minum air secukupnya. Elakkan dehidrasi (dehydration). Lapar juga adalah salah satu tanda-tanda dehidrasi. Kalau anda lapar, minumlah air dan tunggu selama 10 minit. Jika anda masih berasa lapar, makan sahaja. 

There is no better time than now to start living healthy












FUTURE
PAST